۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

صادرات ۵.۵ تن خاویار پرورشی ایرانی به ۳۴ کشور دنیا 

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اشاره به هدف‌گذاری تولید ۱۰ هزار تُن گوشت و ۱۰۰ تُن خاویار تا افق ۱۴۰۴ توسط سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: از سال ۹۲  تا کنون در   ۲۲ استان کشور، ۱۹۶ مزرعه در رابطه با تولید ماهیان خاویاری به میزان بیش از هشت هزار و ۵۰۰ تُن گوشت و تولید ۱۲۰ تُن خاویار ظرفیت‌سازی شده است.
کد خبر: ۹۶۸۲۶

صادرات ۵.۵ تن خاویار پرورشی ایرانی به ۳۴ کشور دنیا 

ناصر کرمی راد در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:  توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور همزمان با ممنوعیت صید تجاری این ماهیان از دریای خزر، از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون و تقاضا برای عرضه گوشت ماهیان خاویاری و خاویار پرورشی به بازار‌های داخلی و بازار‌های تجاری خارج از کشور در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، ادامه داد:  همچنین وجود تنوع اقلیمی در استان‌های مختلف با منابع آبی بسیار مناسب برای توسعه و ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری، زمینه توسعه هر‌چه بیشتر تولید ماهیان خاویاری در کشور را فراهم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی از سال ۱۳۹۲ با هدفگذاری تولید ۱۰ هزارتُن گوشت و ۱۰۰ تُن خاویار تا افق ۱۴۰۴  توسط سازمان شیلات ایران انجام شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: در این مدت تا پایان سال ۱۴۰۱ در  ۲۲ استان کشور، ۱۹۶ مزرعه در رابطه با تولید ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار پرورشی ایجاد شده است.

به گفته کرمی راد، در حال حاضر مزارع ایجاد شده برای تولید گوشت بیش از هشت هزار و ۵۰۰ تُن و برای تولید خاویار تاکنون حدود ۱۲۰ تُن ظرفیت سازی شده است.

 مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، بیان داشت: بر‌اساس آمار ارائه شده در سال گذشته در مجموع چهار هزار و ۶۵۰ تُن گوشت خاویار و ۱۸ هزار و ۴۶۰ تُن خاویار پرورشی در مزارع پرورش ماهیان خاویاری کشور تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم خاویار پرورشی به کشور‌های هدف صادر می‌شود، بیان داشت: خاویار پرورشی ایرانی از مسیر گمرک جمهوری اسلامی ایران به ۳۴ کشور دنیا طی سال گذشته صادر شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: آمار رسمی ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که مقدار سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی بر‌اساس مجوز‌های صادره توسط مدیریت اجرایی سایتس به طور رسمی صادر شده است.

به گفته مدیر‌کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، پیش‌بینی می‌شود حداقل ۵۰ درصد میزان خاویار خروجی از مسیر گمرک به صورت مسافری و چمدانی از کشور خارج شده باشد.

کرمی راد بیان داشت: با توجه به مطالب فوق به عبارتی حدود ۵.۵  تُن خاویار پرورشی طی سال گذشته در قالب صادرات گمرکی و نیز چمدانی و مسافری از کشور خارج شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران به حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسط سازمان شیلات ایران اشاره کرد و اظهار داشت: تسهیلات لازم با معرفی سازمان شیلات ایران در اختیار علاقه‌مندان به ورود در زمینه سرمایه گذاری پرورش ماهیان خاویاری از طریق ایجاد مزارع تخصصی در تمام استان‌های کشور، قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، از سوی کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر متشکل از نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند آبزی به تصویب رسیده است و این ممنوعیت هر ساله تمدید می‌شود.

با توجه به منع قانونی صید خاویار، طی سال‌های اخیر شاهد توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم که این امر هم اکنون منجر به تولید سالانه بیش از ۱۰ تُن خاویار پرورشی  و صادرات آن به بازار‌های هدف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار